Śledź w tempurze i lekka sałatka kuskus

Od pierwszego wpisu w ramach projektu #NaturalnieBałtyckie staram się odczarowywać wszystkie ryby z Bałtyku. Przepisów powstało dziesiątki, mamy nawet śliczną i mądrą książkę. Raz króluje Flądra, później pierwszeństwo obejmuje turbot, dziś coraz na kolejny przepis na śledzia.

Większości śledź kojarzy się ze Świętami albo płatami w zalewie, oleju czy occie. Przeczytajcie proszę sami o śledziu, jakaż to ryba kapitalna:

Śledź – najpopularniejsza ryba w Polsce

Gdyby śledzi nie było tak dużo i nie były takie tanie, byłyby uważane za rarytas większy niż kawior czy homary – mawiał Bismarck. Wzięliśmy to sobie do serca: śledź w Polsce jest najpopularniejszą rybą.

W naszych domach króluje nie tylko na wigilijnych stołach lub w dni postne. Zajadamy się śledziami również na co dzień, statystycznie na osobę spożywamy rocznie ponad 2 kg. Są zdrowe i pełne wartości odżywczych, a przy tym w najmniejszym stopniu zagrożone zanieczyszczeniem metalami ciężkimi. Śledzie to ryby pelagiczne,  zamieszkują w morzu strefę z dala od dna morskiego oraz brzegów.

Sezon na śledzia

Śledzie łowi się prawie przez cały rok. W maju popularne matiasy, czyli młode ryby przed pierwszym tarłem, od lipca do września – śledzie tłuste i słone z mleczną ikrą, a od października – najchudsze ryby.

Od wstąpienia Polski do UE połowy ryb na Bałtyku są limitowane. W zależności od sezonu limity połowu bywają podnoszone lub zmniejszane, na niektórych łowiskach wprowadza się całkowity zakaz. W 2018 roku flota polska w sumie złowiła rekordowe około 50 tys. ton. W 2020 roku limit przyznany Polsce to niespełna 39 tys. ton.

Zdrowe, bo tłuste

Śledzie zaliczamy do ryb tłustych, nie są jednak bardzo kaloryczne – w 100 g są tylko 162 kcal. Mogą więc je jeść osoby, które dbają o linię, bo obecne w tych rybach składniki pomagają spalać tłuszcz i ułatwiają przemianę materii. Śledzie zawierają znaczne ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych, dzięki temu korzystnie wpływają na pracę serca, pamięć i naszą odporność. Szczególnie bogate są w kwas eikozapentaenowy (EPA), niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i sercowo-naczyniowego. Wpływa on na rozszerzenie naczyń krwionośnych oraz zmniejsza lepkość krwi, co zapobiega tworzeniu się zakrzepów.

Śledzie zawierają również duże ilości witamin A i E, zwanych witaminami młodości. Dostarczają ponadto witaminy D, która jest istotna dla prawidłowej pracy układu nerwowego, pozwala cieszyć się dobrą pamięcią i pozytywnym nastrojem. Śledzie są również bogatym źródłem witamin z grupy B oraz składników mineralnych – potasu, żelaza, jodu, cynku, fosforu i miedzi.

Jedzmy śledzie, bo jak mówi popularne w Holandii przysłowie: ”Śledź w domu – lekarz niepotrzebny”.

Dziś postanowiłam przygotować płaty śledzia w lekkiej jak chmurka tempurze. Idealnie chrupiący śledź wspaniale zagrał z sałatką, którą często podaję latem. Świetnie pasuje do ryb czy mięs i słońca za oknem :)

ŚLEDŹ W TEMPURZE (dla 2 osób)

6 surowych płatów śledzie

odrobina soli i pieprzu

pół szklanki gotowej mieszanki do tempury

pół szklanki wody

2 kostki  lodu

szklanka oleju

cytryna

 

LEKKA SAŁATKA Z KASZY KUSKUS

szklanka kaszy kuskus (+ gorąca woda)

szklanka pomidorków koktajlowych

200 g ciecierzycy w puszce

czerwona cebula

1 ogórek

solidna garść natki pietruszki

sok z całej cytryny

10-15 łyżek oliwy z oliwek

sól, pieprz

 

PRZYGOTOWANIE:

Kaszę kuskus zalewamy wrzątkiem (wody powinno być ciut więcej niż kaszy) i czekamy aż kasza wchłonie wszystko.

Do kaszy dodajemy pomidorki pokrojone na ćwiartki, ciecierzycę z puszki, natkę pietruszki, ogórka pokrojonego w kostkę, sok z cytryny, oliwę i przyprawy. Wszystko solidnie mieszamy i przekładamy do ładnej miski.

Śledzie wycieramy ręcznikiem papierowym. Delikatnie solimy.

W garnuszku lub na patelni z wyższym rantem rozgrzewamy olej.

W misce łączymy mieszankę do tempury z wodą, dodajemy kostki lodu. Warunkiem dobrej tempury jest niska temperatura mieszanki i wysoka oleju.

Płaty śledzie obtaczamy cieście i smażymy na lekko rumiano z każdej strony.

Usmażonego śledzia odkładamy na moment na ręcznik papierowy, a następnie dodajemy całe płaty na wierzch sałatki.

Smacznego :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.